top of page

Sätt upp Google My Business för ditt lokala företag i 7 steg

Har ditt företag inte än en Google My Business-profil är det på tiden att skaffa en. Tänk dig: en plattform där du kan

Vad är Google My Business?

Så går du till väga för att starta upp ditt Google My Business-konto

 

1. Skapa ett Google konto

För att kunna skapa ett upp ett Google My Business måste du ha ett Google-konto. Om du redan har ett Google-konto, kan du hoppa över det här steget.

Gå till Google och klicka på "Logga in" längst upp till höger på sidan. Välj sedan "Skapa konto" och följ alla steg för att skapa ditt konto. Detta konto kommer du sedan att använda för att logga in på Google My Business.

Rekommendation: Google kommer förslå att du skapar ditt Google-konto med en Gmail, Google's egen e-post-produkt. Vi rekommenderar att du i stället i det steget väljer "Använd din befintliga e-postadress". Då kopplar du kontot närmare företaget, och får mer kontroll.

2. Gå till ditt Google My Business

När du har ett Google-konto och är inloggad, går du till Google My Business (https://www.google.com/business) i din webbläsare. Klicka på "Kom i gång" längst upp till höger på sidan.

3. Fyll i företagets information

Nu är det dags att fylla i informationen om ditt företag. Ange företagets namn, adress, era öppettider, kontaktuppgifter och den branschkategori som bäst beskriver ditt företag. Var noga med att ge korrekt information, eftersom detta kommer att visas offentligt på Google-sökningar och kartor.

Det går alltid att uppdatera informationen om det är något som ändrar sig. För öppettider är det bra att känna till att ni kan lägga till särskilda öppettider för exempelvis högtider och röda dagar. Google skickar till och med ut och påminner dig när det börjar närma sig en högtid, och frågar om du vill uppdatera företagets öppettider under den specifika perioden. Se till att alltid hålla öppettiderna korrekta, då fler och fler personer förlitar sig på Googles information, snarare än att gå in på er hemsida och titta efter öppettider där.

Efter detta steg är du egentligen tillfälligt klar – nu finns ditt företag på Google. Men det finns några fler saker du behöver tänka på.

4. Verifiera ditt företag

För att bekräfta att du är ägaren av företaget måste du verifiera det. Google skickar ett fysiskt postkort med en verifieringskod till den adress som du angav för ditt företag. Det kan ta några veckor för postkortet att komma fram. När du har fått postkortet loggar du in på ditt Google My Business-konto och klickar på "Verifiera nu". Ange koden som finns på postkortet för att slutföra verifieringsprocessen.

5. Därför bör du lägga till bilder

Nu när ditt företag är verifierat är det dags att optimera din Google My Business-profil ytterligare genom att lägga till bilder.

Lägg till högkvalitativa och representativa bilder som visar ditt företag, dina produkter, och din arbetsmiljö. Bilder hjälper potentiella kunder att få en positiv uppfattning om ditt företag och locka dem att besöka dig. Det är även viktigt att bilderna du lägger upp går i linje med företagets policy för bildanvändning: se er grafiska manual för detta.

Bra att veta: Du får själv inte bestämma vilka av dina bilder som visas först när någon söker på ditt företag – det väljer Googles algoritmer ut.

6. Hantera recensioner och interaktioner

Var aktiv när det gäller att svara på recensioner från kunder, både positiva och negativa. Att engagera sig med kundernas feedback visar att du bryr dig om deras åsikter och vill ge bästa möjliga service.

7. Dela inlägg och uppdateringar

Du kan dela inlägg och uppdateringar direkt på din Google My Business-sida. Använd den här funktionen för att dela nyheter, erbjudanden, evenemang och annan relevant information om ditt företag. Det hjälper till att engagera kunder och hålla dem uppdaterade om vad som händer. Som sagt – ju mer information desto bättre. Men håll det relevant.

Se till att inkludera relevanta lokala sökord i din beskrivning och inläggen du gör för att öka chanserna att du dyker upp i lokala sökresultat.

Bonus: Använd statistik och insikter för att bli bättre

Google My Business ger dig tillgång till statistik och insikter om hur kunder interagerar med din profil. Använd denna information för att identifiera vad som fungerar bra och vad som kan förbättras.

Tyckte du att det här inlägget var värdefullt för dig? Dela det gärna vidare till fler personer som kanske har nytta av det!

Alla använder mobilen på skadeplatsen.

Allt positivt och kännedom om Assistancekåren gör att de söker på oss direkt.

Konkurrens i sökresultaten.

Googlar Bärgare, bärgare + ort eller liknande sökord

Kontaktar sitt försäkringsbolag

Googlar Assistancekåren, Assistancekåren + ort

Ringer 020 912 912 direkt

bottom of page